vrijdag 3 juli 2009

Vakantie in een hotel in Kortrijk


Toen ik voor mijn werk een paar dagen in een hotel in Kortrijk verbleef, heb ik me wat verdiept in de geschiedenis van deze interessante (provincie)stad. Tijdens de 9de eeuw bleek de streek enorm veel te hebben geleden onder de invallen van de Noormannen. Om zijn inwoners te beschermen bouwde Kortrijk dan ook een eerste primitief kasteel. De houten constructie werd op het einde van de 10de eeuw vervangen door een stenen burcht met één van de Broeltorens als hoektoren. Vandaag de dag, zo zul je tijdens je verblijf in een hotel in Kortrijk vast en zeker opmerken, vormen de Broeltorens nog altijd de belangrijkste bezienswaardighedi in de stad. Bij het ontstaan van het graafschap Vlaanderen was Kortrijk een kanton dat zich uitstrekte over de huidige plaatsen Kortrijk en Harelbeke. Kortrijk zelf werd de zetel van een kasselrij.

In de volgende eeuwen werd Kortrijk regelmatig belegerd en bezet door de Fransen, Spanjaarden en Oostenrijkers. Die woelige periodes benadeelden de bloeiende linnen- en damastnijverheid, die een belangrijke rol speelde in de economische ontwikkeling van stad en streek. De receptionist van mijn hotel Kortrijk bleek raar maar waar net als ikzelf een historicus te zijn, en kon me enorm veel vertellen over de stad en zijn geschiedenis. Ook leende hij me voor die paar dagen heel wat interessante boeken uit, heb uuuuren zitten lezen.

De historische stadsmuur, waar ik vanuit mijn hotels Kortrijk nog altijd wat restanten kon zien, tussen het klooster van de zusters Augustinessen aan de Budastraat 39 en de Leie, dateert van 1451. De vijftig meter lange muur is het laatste restant van de Kortrijkse stadsversterking. Lange tijd zat die weggestopt achter een rij huisjes die tot het Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis behoorden. Dankzij de verbreding van de Leie kwam die stadsmuur bloot te liggen. Kiezen voor een Hotel Kortrijk is echt een aanrader, absoluut!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten